Szukaj

System zasysający na parkingu wielopoziomowym

Zimą 2024 roku na parkingu wielopoziomowym przy lotnisku w Manchesterze przeprowadzano bardzo ciekawe testy systemu zasysającego, którego sercem są czujki zasysające Protec ProPoint Plus. Na uwagę zasługują trudne warunki środowiskowe panujące w obiekcie: bardzo duża wilgotność, duże wahania temperatur oraz silne podmuchy wiatru. Ponadto detekcję utrudniały niskie stropy parkingu oraz bardzo duże obłożenie miejsc postojowych z częstą rotacją pojazdów.

W ostatnich latach na całym świecie doszło do wielu pożarów na parkingach wielopoziomowych. Na przykład w Polsce w lipcu 2023 roku na parkingu podziemnym Lotniska Chopina w Warszawie spaliło się kilka samochodów, a podobny incydent, w wyniku złego podpięcia akumulatora, miał miejsce miesiąc później w centrum handlowym w Gdańsku. Ryzyko pożarów wzrasta ze względu na rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych. Niedawno w pobliżu lotniska w Lizbonie zapalił się samochód elektryczny i w efekcie na parkingu firmy wynajmującej auta spłonęło około 200 pojazdów. Takie zdarzenia na otwartych parkingach wielopoziomowych podkreślają znaczenie niezawodnych systemów wykrywania pożaru. Kluczowe dla zminimalizowania strat jest wczesne wykrycie zagrożenia, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych, jakie występują na tego typu obiektach.

Po pożarze na parking przy lotnisku w Luton w Wielkiej Brytanii firma Protec Fire Detection, producent systemów sygnalizacji pożarowej postanowiła przeprowadzić testy sprawności i niezawodności czujki zasysającej ProPoint PLUS na jednym z obiektów referencyjnych - parkingu wielopoziomowym w Manchesterze.  

W poniższym materiale omówimy raport z badań oraz wytłumaczymy dlaczego sytem detekcji zasysającej tak dobrze sprawdza się w tego typu obiektach. Na początek przeanalizujemy dostępne sposoby detekcji.

 

 

Czujki punktowe optyczne
Zalety: Skutecznie wykrywają dym z palących się materiałów.
Wady: Mogą być podatne na fałszywe alarmy spowodowane pyłem czy dymem z silników pojazdów. W otwartych przestrzeniach, takich jak parkingi, ruch powietrza może rozprzestrzenić  dym, co utrudnia działanie czujek. Warunki atmosferyczne (temperatura, wilgotność) mogą często uszkadzać te urządzenia, a wówczas konieczne są wymiany.

Czujki punktowe ciepła
Zalety: Reagują na zmianę temperatury, co sprawia, że są mniej wrażliwe na fałszywe alarmy wywołane przez kurz czy spaliny.
Wady: Mogą zadziałać z dużym opóźnieniem, co na parkingu jest niebezpieczne, bo pożar może się szybko rozwinąć przed wykryciem. Tak samo jak w przypadku czujek optycznych, warunki atmosferyczne (temperatura, wilgotność) mogą często uszkadzać te urządzenia, a wówczas konieczne są wymiany.

Czujki punktowe multisensorowe (optyczno-termiczne)
Zalety: Łączą detekcję dymu i temperatury, co zwiększa ich skuteczność w przypadku pożarów, które generują oba te zagrożenia. Sprawdzają się tam, gdzie mogą wystąpić różne źródła dymu. Są mniej wrażliwe na fałszywe alarmy wywołane przez kurz czy spaliny niż czujki optyczne.
Wady: Warunki atmosferyczne (temperatura, wilgotność) mogą często uszkadzać te urządzenia, a wówczas konieczne są wymiany. Małe zasięgi detekcji ze względu na sensor termiczny.

Czujki zasysające dymu (np. ProPoint PLUS)
Zalety: Konstrukcja komory detekcyjnej umożliwia bardzo wczesne wykrywanie dymu poprzez aktywne zasysanie powietrza z otoczenia za pomocą ABS-owych rurek próbkujących, niewrażliwych na warunki atmosferyczne (temperatura, wilgotność). Posiadają wbudowane w układ detekcyjny filtry oraz pułapki wodne, które zapobiegają fałszywym alarmom wywołanym przez pył i skraplającą się wilgoć. Detektor można zainstalować w pomieszczeniu, w którym nie jest narażony na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Wady: Wymagają regularnej konserwacji i kalibracji, aby zapewnić optymalne działanie. Ruchy powietrza (wiatr) mogą powodować problemy w przepływie powietrza w rurkach.

 

Patrząc na cechy poszczególnych rodzajów detekcji, widzimy, dlaczego firma Protec postanowiła wykorzystać do testów na otwartym parkingu wielopoziomowym właśnie system zasysający.

Jak to wyglądało w praktyce? Do testów wytypowano parking wielopoziomowy przy lotnisku w Manchesterze w Wielkiej Brytanii. Obiekt ten stawia przed systemem detekcji szereg wyzwań: duży ruch, niski sufit, zmienne temperatury (od −5°C do 20°C), długotrwałe okresy deszczowe, powodujące dużą wilgotność, oraz duże i zmienne przepływy powietrza. W takich warunkach czujki muszą zapewnić nieprzerwaną detekcję.

Testowy system detekcji zbudowano z dwóch czterorurkowych czujek ProPoint Plus, umieszczonych na dwóch poziomach parkingu – 3 i 9. W każdej z czujek została zainstalowana zarówno komora detekcyjna optyczna, jak i optyczno-tlenkowęglowa, co zapewnia wszechstronność w detekcji zagrożeń. Użyto rurek próbkujących o długościach od 35 m do 62 m, z różną liczbą otworów próbujących (4–5), dzięki czemu instalacja była elastyczna. Czułość detektorów skonfigurowano do klasy C, a poziom alarmu wstępnego – na 50% punktu wyzwolenia alarmu pożarowego, co pozwala na wczesne wykrycie zagrożeń. Monitoring przepływu powietrza ustawiono zgodnie z normą, na podstawie której czujka została zbudowana i certyfikowana, czyli EN54-20.

 

Testy przeprowadzono w 2024 roku w najgorszym pogodowo okresie dla tego regionu, czyli między styczniem a marcem. Raport wykazał, że urządzenia skutecznie reagowały na dym i tlenek węgla, nie wywołując fałszywych alarmów. Nie odnotowano żadnych problemów z przepływami powietrza, co potwierdza przydatność czujek zasysających dymu w warunkach otwartego parkingu.

W porównaniu z innymi rodzajami detekcji elastyczność i precyzyjność tego systemu sprawiają, że jest on idealnym rozwiązaniem dla otwartych parkingów wielopoziomowych. Jego zastosowanie zapewnia użytkownikom bezpieczeństwo i spokój, zwłaszcza w obliczu rosnącego ryzyka pożarów związanych z nowoczesnymi pojazdami.

Czujki ProPoint PLUS zostały zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach i świetnie się w nich sprawdzają. Aby w pełni korzystać z ich możliwości i niezawodności, należy je regularnie konserwować i kalibrować – zapewni to ich optymalne działanie. Ważne, aby personel zarządzający parkingami był dobrze przeszkolony w zakresie obsługi systemów detekcji, co zwiększy efektywność reagowania w sytuacjach kryzysowych.

Raport z badań
parking_samochodowy_na_lotnisku_w_manchesterze_raport_z_testow.pdf Zobacz Pobierz